مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همان‌طور که خود بر این موضوع واقف هستید، ما و اغلب موجودات دیگر برای ادامه حیات به آب احتیاج داریم و بخش عمده‌ای از آب کره زمین، آب شور دریاها و اقیانوس‌ها است؛ بنابراین آب اقیانوس‌ها و دریاها را نمی‌توان بدون ایجاد تغییر و شیرین کردن آن، مورداستفاده قرار داد.

آب شیرین کن دریایی.jpg

به آبی: برای شیرین کردن آب شور دریا، از دستگاهی به نام آب شیرین کن صنعتی دریا استفاده می‌شود و اغلب در مناطق خشک و نیمه‌خشک یا مناطق ساحلی که به دریا نزدیک‌اند، کاربرد دارد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا با مکانیسم ویژه موجب شیرین کردن و نمک‌زدایی آب دریا می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرامی را با این دستگاه و جوانب مختلف آن آشنا کنیم.

نمک‌زدایی یا فرایند شیرین سازی آب چیست؟

نمک‌زدایی یا شیرین سازی آب شامل یک فرآیند تصفیه آب است که در آن آب دریا یا آب شور به آب آشامیدنی تبدیل می‌شود برای تأمین آب جوامعی که مشکل دسترسی به آب شیرین دارند. روش‌های مختلفی برای به حداقل رساندن میزان نمک موجود در آب دریا و اقیانوس وجود دارد، اما نیروی اسمز معکوس که مکانیسم دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا نیز هست، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم نمک‌زدایی در جهان است که در بیش از 60 درصد از تأسیسات در سراسر جهان استفاده می‌شود.

آب شیرین کن صنعتی دریا چیست؟

این دستگاه، دارای مکانیسمی است که با به‌کارگیری آن برای مصارف مختلف از جمله شرب، کشاورزی و ...، آب شور دریا را نمک‌زدایی و شیرین سازی می‌کند. در گذشته به علت عدم وجود سیستمی برای شیرین سازی آب دریا، امکان استفاده از این منبع بزرگ آبی نبود، اما امروزه با به میان آمدن این دستگاه پیشرفته، در نقاط مختلف جهان، آب دریا شیرین سازی شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از آب شیرین کن صنعتی دریا از آن جهت اهمیت دارد که سایر منابع آب شیرین جهان در حال اتمام هستند؛ بنابراین می‌توان در مناطق خشک و نیمه خشکی که از منابع آب کمتری برخوردار هستند، با استفاده از این دستگاه پیشرفته، آب موردنیاز برای مصارف مختلف را از طریق شیرین سازی منابع بزرگ دریا و اقیانوس، تأمین نمود.

مکانیسم دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا چیست؟

این دستگاه با استفاده از پدیده اسمز اما به شیوه معکوس (اسمز معکوس)، موجب شیرین سازی و نمک‌زدایی آب دریا می‌شود. نیروی اسمز معکوس که با اختصار RO نیز شناخته می‌شود، نیرویی است که موجب انتقال آب از جای غلیظ به جای رقیق می‌شود؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه، آب از قسمت غلیظ‌تر (دارای نمک) به قسمت رقیق‌تر (بدون نمک) منتقل شده و در نهایت آب شیرین را تحویل می‌دهد.

لازم به ذکر است که برخی از این دستگاه‌ها علاوه بر شیرین سازی آب دریا، قابلیت تصفیه و پاک‌سازی آب از عوامل آلوده‌کننده را نیز دارند. دستگاه‌هایی که هم قابلیت تصفیه و هم شیرین سازی آب را دارند، برای آب‌هایی مورداستفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر نمک، داری ذرات معلق و سایر آلودگی‌ها نیز هستند.

قیمت آب شیرین کن دریایی

مراحل شیرین سازی آب با آب شیرین کن صنعتی دریا

در مرحله اول، آب از فیلترهای شنی و کربنی تعبیه شده در دستگاه عبور کرده تا عواملی مانند گردهای معلق که موجب کدورت آب شده‌اند، از آب جدا شوند. پس از آن، در مرحله دوم، پمپ‌های فشار دستگاه، آب را از غشای نیمه تراوای دستگاه (ممبران) عبور داده تا با استفاده از نیروی اسمز معکوس، عملیات نمک‌زدایی آب نیز انجام شود.

مزایای استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا

شیرین سازی و نمک‌زدایی می‌تواند از طریق تنوع بخشیدن به منابع آب و انعطاف‌پذیری در برابر کمبود منابع آب تا حد زیادی به سازگاری با تغییراتی که موجب کاهش منابع آب می‌شود، کمک کند. همان‌طور که گفته شد منابع آب فعلی از نظر کمی یا کیفی مطلوب و کافی نیستند؛ بنابراین تنوع در روش‌های تأمین آب می‌تواند موجب رفع این مشکل شود.

فن‌آوری‌های نمک‌زدایی موجب تطابق با شرایط کاهش منابع آب شده است؛ زیرا معمولاً دستگاه‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند، مانند آب شیرین کن صنعتی دریا، می‌توانند آب خالص و سالمی را حتی از آب‌های شور دریا تهیه کنند. به هر حال هم خشکسالی کوتاه‌مدت و هم روند اقلیمی بلندمدت و هم کاهش بارندگی می‌تواند منجر به کاهش سرانه آب در دسترس جهان شود. این روندهای اقلیمی به موازات رشد جمعیت، تغییر کاربری زمین و کاهش آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، کاهش منابع آب شیرین امری قابل‌انتظار است.

فرآیندهای نمک‌زدایی می‌توانند دسترسی به آب‌های شور فراوانی را که قبلاً غیرقابل استفاده بوده‌اند، فراهم کنند و آب آشامیدنی سالمی را به مصرف‌کننده تحویل دهند. همچنین این دستگاه‌ها می‌تواند برای سایر بخش‌ها مانند صنایعی که به منابع آب بسیار خالص مانند داروسازی نیاز دارند، آب تأمین کند.

به‌عنوان معایب اصلی استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا نیز می‌توان به هزینه‌های زیاد، انرژی زیاد موردنیاز و اثرات زیست‌محیطی مخرب آن اشاره کرد.

آب شیرین کن صنعتی آب دریا

فروشگاه اینترنتی به آبی

فروشگاه اینترنتی به آبی، فروشگاهی است که با ایجاد وب‌سایتی مطمئن و امن، دستگاه‌های تصفیه آب مختلفی از جمله دستگاه آب شیرین کن صنعتی دریا، آب شیرین کن گلخانه‌ای و کشاورزی، آب شیرین کن صنعتی و ... را از برندهای روز و باکیفیت، به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این فروشگاه که از سال 1397 اقدام به آغاز فعالیت کرده است، موارد دیگری مانند فیلترهای آب و سایر لوازم جانبی مربوطه را نیز به فروش می‌رساند. همچنین این وب‌سایت، درگاه پرداخت مطمئن و ایمنی دارد که موجب آسودگی خیال شما از پرداخت امنتان می‌شود. این مجموعه با جمله تأثیرگذار (آب را هم باید شست) به تبیین اهمیت تصفیه آب و استفاده از آب سالم می‌پردازد.

کد خبر 645780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha